söndag 9 mars 2014

Annorlunda lammgryta

När jag växte upp hade vi oftast kött hemma som min pappa hade införskaffat via jakt. T.ex. älg, rådjur och hare. (Vildsvin i skogarna var fortfarande väldigt ovanligt på 80- och 90-talet.) Även halv gris som man själv styckade var det man tillagade. Oxe och det lite "finare" köttet tillhörde ovanligheterna och idag som vuxen är det inget kött som jag trånar efter.


Jag fick för ett tag sedan möjligheten att införskaffa lammkött av ett par vänner i Sösdala. Det här var något nytt för mig, så jag har testat olika bitar från lammet. Bl.a. lammsteken blev en jätte hitt i vår familj.


Idag blev det Lammgryta i lite annorlunda tappning

Lammsadeln lades i mjölk över natten för att plocka bort eventuell koftsmak. (Jag vet inte om det hjälper men man kan ju alltid testa.)

* smör till stekning
* 1 hackad lök
* 2 stora vitlöksklyftor
* 3 msk ingefära
* 1 lammsadel Heter de sadel när det gäller lamm?)
* 1/2 påse tikka Masala kryddor
* 1½ dl créme fraiche
* 1½ l vatten
* lite mjöl till redning
Ner med allt utom vattnet i en stor gjutjärnsgryta. Fräste ihop det lite. Tillsatte vattnet och lät det koka tills köttet nästan trillade av benen. D.v.s. Lååånge. (Några i min familj tycker det är lite trixigt med ben i maten så de plockade vi bort.) Ner med lite redning så att grytan blev lite krämigare.

* Röd ris mix kokades.


* 1½ dl russin
* 1½ dl grovt rivna morötter
* lite socker
* någon msk matolja
Allt åkte ner i en varm stekpanna tills sockret smällt. Det lades sedan i ett foliepaket, när riset nästan var klart la jag foliepaketet överst för att det skulle hålla värmen. Våra afghanska vänner har detta ibland på sina maträtter. Afghansk/persisk mat är så fantastisk god! Jag saknar verkligen en restaurang i Hässleholms kommun som har den typen av mat.

Dags att servera. Jätte gott!