tisdag 15 april 2014

Nässlor, ska de verkligen existera här får de göra nytta

Livet utanför Sösdala.

Hualigen vad jobbigt det kan vara med nässlor. De ploppar upp lite varstans, har långa rötter, sprider sig hela tiden och ONT gör det att bränna sig. Istället för att bara tycka illa om dem tänkte jag att ska de verkligen existera här får de göra nytta. Nässlor ska vara fyllda med nyttigheter (källa: Skogsskafferiet.se) och säljs till och med dyrt i butiker som pulver. 

Livet utanför Sösdala.

Härom veckan fick jag hem "Nässelbladet" (Häglinge Sockengilles tidning). I slutet på deras tidning fanns ett recept på nässelbröd. Senast dagen innan hade jag pratat med några vänner om att jag ville testa nässelsoppa och nässelbröd.
Recept från Nässelbladet. Livet utanför Sösdala.

Jag: "Barn vill ni hjälpa till att plocka nässlor?"
Sonen: "Plocka nässlor???"
Jag: "Ja jag tänkte vi kunde baka"
Dottern: tittade på mig som om jag vore tappad bakom en vagn.
Sonen: "Jag vill inte äta nässlor!!"

Dottern var ändå lite nyfiken och följde med ut och tittade på när jag plockade de späda nässlorna. Någon timme senare var brödet färdigt och trots stora tveksamheter i början åt hela familjen brödet och alla gillade det. Vi kommer att plocka mer nässlor i veckorna och testa att göra både soppa, te och pulver. 

Kul att ibland kunna ta vara på det man har i trädgården naturligt.
Livet utanför Sösdala.