lördag 26 april 2014

Sista helgen som latfia

Nu är det snart slut att vara latfia. På måndag drar det igång.

Vet ni hur mycket, eller rättare sagt lite, man går på en dag om man som jag har ett ganska stillasittande jobb?? Ca 4400 steg. WHO:s rekommendation är 10 000 steg om dagen. D.v.s. jag måste röra på mig dubbelt så mycket för att komma upp i en hälsosam nivå.
 
Vi är några på jobbet som anmält oss till stegtävlingen Landskampen via www.tappa.se. Vi är inte anmälda för att vi tror vi har en grymt lag som kan vinna allt, utanför att vi är några personer som för vår egna skull vill komma igång och röra på oss. En stegtävling är, för mig i alla fall, ett jätte bra sätt att hålla motivationen uppe. + mina härliga lagkamrater ser ju på min statistik om jag inte rör på mig.
Tävlingen pågår i lite mer än 6 veckor. Förutom att räkna steg kan man använda CO2-kollen (kolla hur mycket koldioxid man sparar genom att ta tåget istället för bilen), konditionsålder, kalorikollen (den var obehaglig *fniss*), BMI-koll mm.
 
Tanken är att man på 6 veckor ska gå en stäcka som är som om man gått från Oslo till Stockholm