söndag 25 maj 2014

Mobil samåkning & Majas sju årstider

Den 23e april var jag och några härliga grannar i Häglinge (byn 3,5 en liten bit från mig). Maja Söderberg skulle komma dit och prata om något som kallas för mobil samåkning. Egentligen följde jag med för att några månader tidigare sett reklam om en bok som heter "Sju årstider i Majas kök" som jag ville köpa, och det var den Maja som skulle komma dit.
Sju årstider i Majas kök, Maja Söderberg, Sösdala, Häglinge, mobil samåkning
Förutom att jag fick möjlighet att köpa denna underbara bok och umgås med lite våra härliga grannar, fick jag även höra Maja prata om mobil samåkning. Det är ett jätte intressant system. Att samåka... hmm... Det är en sån frihet att kunna ta bilen och åka en tur när man känner för det. Att samåka med någon annan... eller att ha någon annan som samåker med mig... det är faktiskt inte så enkelt som man tror. Man måste försöka ändra sin tankebyggnad och försöka släppa den vanliga tanken på att jag klarar mig själv.

För det mesta med några få undantag är vi en full bil när vi kör någonstans, men ibland t.ex. om jag ska iväg och handla på Maxi eller Citygross kör jag helst utan make och barn. Varför kör jag då själv? Vi har en liten bil och när jag storhandlar fyller jag hela vårt bagageutrymme, men jag skulle ju kunna få plats med fler passagerare. Jag skrev upp mig på listan över de som var intresserade att vara med i det här med systemet.


Så här skriver tidningen Norra Skåne på sin hemsida: http://www.nsk.se/article/20140429/HASSLEHOLM/140429478/1129/-/samakning-in-i-it-aldern-

 "Samåkning in i IT-åldern Av Anders Kauranen 29 APRIL 11.30 

Maja Söderberg
(Fotot till hör Norra Skånes artikel.
Fotograf: Anders Kauranen)
Boende på landsbygden har aldrig tillgång till lika mycket offentlig service som de som bor i en tätort. Men nu kan landsbygdsbor med tillgång till en dator och en mobil förenkla sitt resande.

För dem som saknar körkort och bil är det en utmaning att bo på landet. Ulla Carlsson och hennes man flyttade från Växjötrakten till Häglinge för ett år sedan. Eftersom de inte har någon bil så skaffade de sig två elcyklar som gör att de enkelt kan ta sig till Sösdala sex kilometer bort.
– Med hjälp av goda grannar här har vi klarat oss. De brukar ringa och fråga om vi vill följa med dem och handla, berättar hon.
Men nu har hon tagit initiativ till mobil samåkning i Häglinge och Norra Mellby.
– Jag hörde talas om det här redan när vi bodde i Växjö och jag hoppas att vi kan få igång det här också, säger hon.

För att de boende här skulle få reda på mer om hur det går till var Maja Söderberg från företaget Mobilsamåkning AB inbjuden för att berätta mer om hur de jobbar.
– Jag bor i Tolg, tre mil utanför Växjö. Där är vi 550 invånare i bygden och med bara två bussturer om dagen till och från Växjö, berättar hon.
När de på ett möte för sex år sedan ställde frågan till invånarna vad som var den viktigaste frågan var det just kommunikationer.
– Vi grannar hade alltid hjälpt varandra med samåkning men vi kom på att utnyttja den moderna tekniken för att göra det här mer rationellt, förklarar hon.

En hemsida konstruerades och med hjälp av sms knyts chaufförer och passagerare samman.
– De som kör skriver upp vilka tider som gäller och de som vill åka med går in på hemsidan och ser om det finns någon tid som passar dem, säger hon.
Sedan betalar den som åker med en fastställd summa till chauffören.
– Varje bygd som har börjat med det här har en egen summa som de själva kommit fram till. Det varierar från 60 öre per kilometer till en krona kilometern, säger hon.
En del är bara chaufförer medan andra bara åker med. De allra flesta däremot är både chaufför och passagerare.

Var tredje månad är det avräkning och då får medlemmarna antingen en faktura eller en summa pengar insatt på sitt konto.
– Vi sköter allt praktiskt kring administrationen och vi hjälper även till med att bygga en hemsida vid starten, berättar hon.

Det här är mobil samåkning
Mobil samåkning utsågs till årets landsbygdsinnovation 2011.
Idén föddes i den småländska byn Tolg. För att kunna sprida idén och systemet vidare bildades det sociala företaget Mobilsamåkning AB. Det ägs och drivs av Maja Söderberg och Bo Palm. De vill se mindre privatbilism och mer kollektivt resande och att samåkning ska vara en given pusselbit i resandet.

Det ska inte vara något problem att bo eller verka på landsbygden utan både bil och körkort. Målsättningen är att sprida det till byar och arbetsplatser där behov finns.
Just nu finns det på åtta platser runt om i landet.
Vånga norr om Kristianstad är på gång att starta mobilsamåkning.
Nu hoppas de få igång det här i Hässleholm också."