måndag 5 maj 2014

Räkna kalorier, varför det?

Har ni räknat kalorier? Det har aldrig jag. Jag vet inte ens om 300 kalorier är mycket eller lite.
 
I samband med stegtävlingen finns där en kalorikoll. D.v.s. man klickar i vad man ätit och hur mycket och tjoff har man fått en summa kalorier. Det som jag tycker är bra med denna är att man skäms för att klicka in 3 portioner kvällsmat så därför försöker man undvika att äta den. Men annars då, vad ska man ha den till?
 
T.ex. om man tar två olika mackor. En med ljust bröd och en med rågbröd. Har man exakt samma pålägg skiljer det 42 kcal. (Det är mer kcal i rågbrödet.) Visst har man 42 kalorier till man kan äta under resten av dagen men hoppar man det ljusa brödet och kanske till och med lägger till ett ägg (+73 kcal) då blir man ju lite mätt och håller sig utan problem till lunchen.
 
230 kcal Polarbröd, smör, ost

348 kcal Rågbröd, smör, ost, ägg, minitomat
Vissa personer verkar jaga kalorifattig mat och det kan ni väl få göra om ni mår bra av det. Personligen tror jag att det är lite farligt att bara titta på kalorierna. Risken är att man petar i sig konstgjorda sockerarter och ämnen och det vill jag inte ha. Hellre lite fler kalorier än tom "fuskmat". Det viktiga är väl att man mår bra.