lördag 7 juni 2014

Utegångsförbud av min pappa

Min pappa har gett mig utegångsförbud. Det är 18 grader ute, solen skiner och hela kroppen skriker efter att få gå ut....men min pappa har sagt att jag inte får.

Fick jag det för att min pappa styr och ställer i mitt liv fast jag passerat 30?? Nej.
Fick jag det för att jag gjort något som borde straffas?? Nej.

Anledningen till att jag och hela familjen hela förmiddagen satt inomhus och kurade var mullvadarna. Visst låter det lite mysko. Ett par gånger om året, även under vintern, kommer det mullvadarna som gör gigantiska högar i vår gräsmatta. Där vi har planterat rädisor har mullvadarna gjort en gång precis under hela raden. De, eller något annat djur, äter upp rötterna på våra rosor. Vi har gångar i gräsmattan hit och dit.

Hur blir man då av med en mullvad?? Vi har testat olika metoder.

Min pappa
Detta är vårt bästa knep mot mullvaden. Idag kl 8:30 var jag ute och stampade ner de senaste mullvadshögarna, sen var det dags för utegångsförbud för hela familjen.

Några timmar senare fick vi besök av min pappa. Alla högar var fortfarande platta så vi gick in och fikade. Efter någon timme tittade vi ut genom fönstret och såg att en halvstor hög hade kommit upp.

Pappa smög ut med sitt gevär. En liten bit ifrån ser vi att högen rör sig PANG. Denna gång lyckades mullvaden komma undan men många gånger tar han dem. De dör snabbt av tryckvågen.

Detta är inget man kan göra om man bor mitt i ett samhälle.

Sösdala, mullvad, mullvadsjakt, livet på landet, landsbygden, gevär, skjuta, Hässleholm
Tidig vinter 2009 råkade det hända en lite incident. Hemma hos oss var det ett helt gäng härliga människor som stöpte ljus och julpysslade. Även min mamma var där och hon skulle bli hämtad av min pappa lite senare på dagen. Min pappa var iväg och jagade. Vi började bli klara och gästerna droppade av allt eftersom de blev klara med sina ljus. Två av våra gäster gick ut..... PANG... och de for in igen och var helt vettskrämda. Helt plötsligt stod det en för den okänd man i trädgården och sköt rakt ner i marken. Jag förstår att de blev rädda. Min pappa hade kommit för att hämta mamma när han såg en mullvadshög röra sig och geväret var ju med.
Sösdala, mullvad, mullvadsjakt, livet på landet, landsbygden, gevär, skjuta, Hässleholm

Sösdala, mullvad, mullvadsjakt, livet på landet, landsbygden, gevär, skjuta, Hässleholm


Andra metoder vi har testat:
Batteridriven mullvadskrämma från Jula. Första dagarna var det extra aktivitet just runt skrämmorna men sen försvann faktiskt mullvaden.... ett tag. Sen kom de tillbaka. Och batterierna slut, jula-batterier börjar läcka. Skrämmorna är i vägen när man ska klippa gräset.

Nja i långa loppet fungerade de inte hemma hos oss.

Kattbajs i mullvadshögarna
Några perioder grävde vi ner kattbajs i högarna för vi tänkte att det kanske skulle få dem att inte vilja vara där. Vår katt gör detta helt självmant nu, men mullvadar bryr sig inte om kattbajs så det var helt meningslöst.

Klassiska mullvadsfällor
SMACK så slår de ihop och du har förhoppningsvis fångat mullvaden....eller barnens hand. Nej tack de fungerar inte i vår trädgård just nu.

Nedgrävda högtalare (min man är ljudtekniker)
230 volt in i en trafo, ut kom 12 volt växelström 50 Hz in i 5 1/4 tums MDS högtalare nedgrävd i en godislåda. D.v.s. konen på högtalaren vibrerade 50 gånger i sekunden i 15 minuter, paus 15 minuter, vibrerade 15 min. Vibrationerna kändes även när man stod ca 10 meter bort på gräsmattan. Fungerade galant tills trafon gick sönder.

Snöskyffel
Om man har en storebror som står utomhus och ser när mullvaden gör en hög, och det enda som finns i närheten är en snöskyffel (ni vet en sån som ser ut som en spade men inte är vass eller spetsig framtill). Om den brodern har massvis med skicklighet (*host* tur *host*) då har man faktiskt en mullvad mindre. Man har även fått en skyffel som fungerar mindre bra till snö. *haha* Det såg otroligt roligt ut.

Gasning genom gräsklipparen
Testa inte detta. Så kan det gå när storebrodern (som inte har en snöskyffel i närheten) börjar prata med min man. De två har helt fantastiska idéer som ibland är lite utanför standardidéerna. Deras försök var gräsklipparavgaser genom en slang som de la ner i en mullvadshög. Resultat. Mullvadarna fortsatte leva, och maskarna ploppade snabbt upp ur gräsmattan.