tisdag 10 februari 2015

Morotsmuffins Paleo

Paleo är ett ord som dyker upp lite här och där, och jag inte haft koll på vad det innebär.

Enligt paleobutiken.se: Paleo innebär att sträva efter att äta liknande föda som våra förfäder åt. Den Paleolitiska perioden började för 2.6 miljoner år sedan, när den första mänskliga förfadern uppstod och slutade när jordbrukssamhället började utvecklas för lite drygt 10,000 år sedan. Tills dess åt man vad naturen hade att erbjuda. Mat som kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker, blad, rötter, frukt, nötter och frön. Naturlig mat. Men i takt med att jordbrukssamhället växte fram började vi introducera spannmål, socker och baljväxter. Mat som våra kroppar varken tål eller kan bryta ner.

Fredrik Nylén var en av deltagarna i Hela Sverige Bakar 2013. Han driver idag bl a en blogg via tidningen Land. Fredrik är otroligt duktig och har lagt ut flera härliga recept på bakverk i Paleo-stil.

Efter att jag varit och simmat ikväll (30 minuter utan att vila) tyckte jag att jag gott kunde unna mig en väldigt god liten kaka. Ikväll blev det Morotsmuffins i Paleo-stil.Istället för att göra i vanliga muffisformar valde jag minimuffins och fick då 42 st. Tjoho. Receptet i original ser ni här nedan.

Morotsmuffins, Paleo, Glutenfritt, laktosfritt, morötter, mandelmjöl, ägg, valnötter, fikon

Morotsmuffins Paleo från bloggen Fredriks fika 
Ingredienser till 10 muffins
200 g urkärnade färska dadlar
3 ägg
2 1/2 dl mandelmjöl
3 små morötter
3 msk kokosolja
1 msk kanel
2 tsk bakpulver
en nypa salt
Hela valnötter

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Mixa dadlarna och äggen med stavmixer eller i en matberedare
3. Skala och riv morötterna fint
4. Tillsätt morötterna samt övriga ingredienser och mixa tills välblandat
5. Fyll muffinsformarna till va 3/4, garnera med valnötter ovanpå
6. Baka mitt i ugnen ca 20-25 minuter, känn med en sticka att de är torra i mitten innan du tar ut dem.