måndag 9 februari 2015

Shakshuka

På väg hem från jobbet tittade jag lite på Instagram (jag åkte tåg). Hungrig som man är efter jobbet såg jag en bild på något som hette Shakshuka som verkade jätte gott. Ingredienserna hade jag hemma så det var bara att lägga allt i en gryta (äggen la jag i sista när det bara småbubblade). Köket doftade underbart medan grytan puttrade, och förutom att jag råkade krydda det för mycket så var det jätte gott.

Shakshuka med kyckling, matvete och ris.
"@hannahillerstig
#buffebilden 
Shakshuka är en marockansk maträtt med pocherade ägg i en smakrik tomatsås. Jag har lagat den med kyckling för att få en matigare rätt som passar till både middag och lunch. Det du behöver är: 1 st gul lök, 5 st vitlöksklyftor, 500 g kycklingfilé, 2 tsk paprikapulver, 1 tsk spiskummin, ½ tsk cayennepeppar, 1½ tsk salt, ½ tsk svartpeppar, 500 g krossade tomater, 2 msk tomatpuré, 2 dl vatten, 20 g färsk persilja, 4 st ägg och ett gott surdegsbröd till servering."