torsdag 31 december 2015

Gluten och sockerfri saffranskaka

Denna kaka blev jag bjuden på i början av december. Jätte god. Den är glutenfri, sockerfri och byter man ut smöret och grädden mot laktosfria produkter kan den serveras till nästan alla.

Saffranskaka med dadlar
Originalreceptet hittade jag på BakaSockerfritt.se
Glutenfri, glutenfri kaka, må bra, saffran, saffrankaka, dadlar, saffranskaka med dadlar
Ingredienser
100 gram färska urkärnade dadlar
0,5 dl vispgrädde
50 gram smör
2 ägg
1,5 dl mandelmjöl
2,5 msk hasselnötsmjöl
2,5 msk riven kokos
1 msk kokosmjöl
1 paket saffran
1 tsk bakpulver

  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Smöra en rund form med avtagbara sidor. (Gillar man kokos kan man "bröa" formen med riven kokos.)
  • Mosa dadlarna och lägg i en kastrull. Häll över grädden.
  • Värm dadlarna och grädden några minuter och mosa samtidigt ihop det till en grötsmet.
    (Jag hade bara torkade "juldadlar" hemma så jag kärnade ur dem och la dem i lite kokhett vatten. Ner med dadlarna och lite av vattnet i mixern. Mixa några sekunder. De lite träiga bitarna i smeten plockade jag bort.)
  • Smält smöret.
  • Blanda de torra ingredienserna i en skål.
  • Tillsätt ägg och det smälta smöret.
  • Rör ner dadelgröten.
  • Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter, eller tills kakan inte är kladdig.
  • Servera kakan med tillsammans med vispad grädde.

Kakan är ganska mäktig så ta inte för stor bit.
Den räcker till ganska många ;-)