onsdag 23 december 2015

Superlakritskola och bläbärskolor

(*haha* såg att jag skrivit blÄbärskolor i rubriken. Det ska ju givetvis vara blÅbärskolor)

Min första tanke var att föra Dumleklubbor men mitt i det hela ångrade jag mig och det blev lakritskolor och blåbärskolor och några vanliga kolor.

lakritskola, superlaktitskola, enkel lakritskola
Grundrecept:
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör

Smaksättning:
lakritspulver, blåbärspulver.

blåbärskola, kola, enkel kolaAllt utom smöret läggs i en tjockbottnad kastrull, blanda och låt koka till det blir 125 grader (då blir den lite mjukseg). Ta av från plattan, lägg i smöret och låt det smälta under omrörning. (Detta gömde jag, med de blev goda ändå.)

Antingen kan man behålla kolan helt naturell, eller kan man slänga i några teskedar av smaksättningen.
I blåbärskolan rörde jag ut blåbärspulvret ordentligt. I lakritskolan lät jag det vara lite klumpigt. Jag gillar när det plötsligt blir en lite mer intensiv lakritssmak.

Jag har inga fancy special formar som gör att kolan ser ut som blommor eller julstjärnor så jag hällde ut smeten på bakplåtspapper. Efter att kolan stelnat klippte jag kolan i lagom stora bitar. (Mycket smidigare att klippa än att skära med kniv tycker jag.)  Lakritskolan rullade jag sedan i lakritspulver. Tanken är att vi ska ha kolorna på julafton men lakritskolorna är nästan slut av någon mysko anledning.