lördag 9 januari 2016

Dagens lunch: Gristunga

gristunga, mört kött, Barnen visste att de någon gång under januari skulle få smaka gristunga, men de visste inte när. Idag blev de serverade kokt potatis, morötter, sås och mört kött (gristunga). Jag hade aldrig smakat gristunga eller försökt tillaga det innan, men oj vad gott. Barnen smakade maten, fick reda på vilket kött vi åt, och sen en andra portion.

Så här gjorde jag:
vatten så det täcker tungorna
3 gristungor
1 msk salt per liter vatten
2-3 lagerblad
8 vitpepparkorn
6 kryddnejlikor
1 delad lök
1 morot skivad till tjocka slantar
  • Koka upp
  • Skumma av lite då och då.
  • Låt småkoka i 1,5-2 timmar
    (Jag lät tungorna koka i 2,5 timme för jag verkligen ville att de skulle vara möra.)
  • Medan tungorna var varma pillade jag av skinnet med en kniv. Om man vill kan man låta den svalna över natten och skala dem med en potatisskalare.
Serveras med potatis, grönsaker och sås gjord på den jättegoda buljongen som blir när man kokar tungorna. Tre tungor blir faktiskt mycket kött så i morgon blir det en ny variant av det.

Cirka koktid för tunga:
Lammtunga 0,5 - 1 timme
Kalvtunga 1 - 1,5 timme
Gristunga 1 - 2 timmar
Oxtunga 2 - 2,5 timme