söndag 31 januari 2016

Zucchinipasta och modiga barn

Har ni sett Vegorätt? Jag har sett ett avsnitt och tyckte att Karoline Jönsson och Elinore Bendel-Zahn verkade var härliga programledare. I det avsnittet gjorde de bl a Zucchinispagetti med linsragu bolognese. Vegetarisk mat är ganska nytt för mig så jag gör bara enkla saker om jag ska ge mig in i det och detta recept var enkelt och gott.

Zucchinispagetti med linsragu bolognese
Originalreceptet enligt Vegorätt

Tomatsås

  • 8-10 tomater
  • 1 gul lök
  • 4 vitlöksklyftor
    (Vi hade helt slut på vitlök. Hallå vilket hushåll har inte vitlök hemma? Dåligt.
    Jag kryddade på ordentligt med vitlökssalt och vitlöksörter
     
  • 1 knippa timjan
  • 1 knippa salvia
  • 4 lagerblad
  • 2 msk olivolja
  • salt och svartpeppar
1. Skär tomaterna i bitar, strimla löken och krossa vitlöksklyftorna. Lägg samtliga ingredienser i en ugnsform och rosta i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter eller tills tomaterna släppt vätska och denna har avdunstat.
2. Förflytta till en skål, peta ut lagerbladen och mixa samman såsen.

Bolognese

  • 2 ½ dl röda linser
  • 1 lök
  • 2 stjälkar selleri (selleri glömde jag köpa hem)
  • 2 morötter
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 ½ dl rödvin (hade jag inte hemma)
  • 3-4 dl vatten
  • 1 msk tamari
  • + tomatsåsen ovan eller 500 g krossade tomater, timjan, salvia och lagerblad
  • 1 stor zucchini eller 400 g spagetti
1. Hacka lök, skiva selleri och morot samt finskiva vitlök. Hetta upp olja i en kastrull, och fräs lök, selleri, morot och vitlök tills löken är mjuk och börjar få färg.
2. Tillsätt vin och sjud tills hälften avdunstat. Tillsätt linser, vatten, tomatsåsen samt tamari och låt bolognesen puttra utan lock i 15-20 minuter. Smaka av med salt och peppar.
3. Spiralisera zucchinin (Jag använde en potatisskalare och fick då tunna fina zuccinibtar) eller koka spagettin enligt anvisning på förpackningen.

Barnen hade kompisar hemma och jag bad alla barnen att smaka pytte lite innan de fick lassa upp med makaroner istället för zuccinipasta. De tittade tvivlande på mig men smakade ändå. Enligt barnen fick det betyget ok, men en tjej sa "Får jag mer sån gurka" (hon menade zucchinipastan). Så det var minsann ett bra barn-betyg.