måndag 1 februari 2016

Gjutjärn i mitt hjärta

Det finns några få saker som med rätt skötsel verkligen kan hålla hela livet. Ett bra äktenskap och gjutjärn. Gjutjärn brukar var den enkla biten. :-) Visst kan man köpa en billig teflonpanna men det är väl mest som ett one night stand. Bra och glättigt i början men behåller man det för länge inser man att man fått i sig teflon och annat skit. *haha* skojar bara.( Fast lite sant var det nog ändå.)

Min pannkakslagg är Kockums no 31 och den köpte jag billigt för 15 år sedan på en secondhand. Ingen aning hur gammal den är men oj vad bra den är och jag kommer aldrig att slänga den.
(Någonstans på vinden ska jag även ha ett vanligt gjutjärnsstekjärn men vart? Måste leta upp den.)

Det enda negativa med gjutjärn är att det är fasligt tungt. Eller så var det i alla fall fram till nu, för nu finns det även lätt gjutjärn. Bland annat har OBH Nornica Rustic Evolution och Ronneby har Ultra light.

I höstas hittade jag ett erbjudande att köpa OBH Nordicas lätta gjutjärnsstekpanna till ett jätte förmånligt pris. Detta har jag inte ångrat en sekund.

Att köpa teflonpannor vart vartannat år blir inte så billigt i längden. Om man gör ett ordentligt köp så räcker det hela livet. Mitt tips är att köpa gjutjärn.


Skötselråd för stekpannor i gjutjärn
Rätt använd räcker det med att borsta ur stekpannan noggrant i enbart hett vatten. Torka därefter ordentligt på in- och utsidan. Maskindiska absolut inte saker av gjutjärn. Ibland kan det behöva återfettas och då kan man olja in den med vanlig matolja.

--------
2016-02-06 i går var jag på Maxi och handlade lite mat och gissa vad jag fann där? Stor stekpanna i lätt gjutjärn från OBH Hordica till 50% rabatt! Snacka om fynd. Hur inviger man en sådan här underbar stekpanna? Jo med gräddstuvade vildsvinsmedaljonger. Tack pappa för det underbara köttet.