söndag 7 augusti 2016

Augusti = kräftor och västerbottenpaj

Augusti!! och äntligen finns det kräftor i affärerna.

Kräftor ska helst avnjutas med kall dricka, sallad, tzatziki, ägg, vitlöksbröd och västerbottenpaj.

Västerbottenpaj
Pajskal:
150 gram smör
3,5 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
0,5 tsk salt
1 ägg till pensling

* Sätt ugnen på 200 grader.
* Ner med alla ingredienserna i en mixer med knivar. Mixa några sekunder tills det blir en smulig deg.
* Tryck ut degen i en pajform, nagga degen.
* Pensla skalet med uppvispat ägg.
* Förgrädda skalet 10-15 minuter.

Pajfyllning:
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
300 gram riven västerbottenost
4 ägg
1 tsk strösocker
salt
peppar

* Koka upp mjölk och grädde. Dra av kastrullen från plattan.
* Blanda i den rivna osten. Rör tills den smält.
* Blanda i äggen, ett i taget. Smaka av med socker, salt och peppar.
* Häll fyllningen i pajskalet.
* Sänk värmen i ugnen till 175 grader.
* Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 minuter. (Äggstanningen ska ha stelnat.)

Pajen är jätte god både varm och kall tycker jag.


När jag gick i mellanstadiet fanns det en liten bäck nära mitt föräldrahem. I bäcken fanns väldigt lite vatten, mycket slemmiga algbeklädda stenar, och en hel del kräftor. Grannflickan och jag plockade ibland upp dem (och småfiskar) och räddade dem genom att lägga dem i en annan del av bäcken där det fanns mer vatten. Eller vi trodde i alla fall att vi räddade dem.

När vi äter kräftor eller räkor vill vi att barnen själva ska testa att skala dem. "Ska jag vrida av deras huvud?" .... *skrik* "Ta bort den!!" Sen flög kräftan över halva bordet. Ja det är lite makabert när man skalar kräftorna så jag förstår att de reagerar lite på det. Men efter att de testat lite och insett att de faktiskt inte levde övervann E sin rädsla och blev ganska duktig på att skala dem.