söndag 12 mars 2017

Mamma fixar - wroom

"Mamma fixar" det verkade bli lördagens ledord.

Lördagar är oftast väldigt uppbokade hos oss men denna lördag var extra intensiv. Först en vecka då vi vuxna nog har ett virus i kroppen. Väldigt orkeslösa och nästan helt utslagna redan vid 19-tiden. Bara för att vi är slutkörda innebär det inte att resten av världen stannar upp, så denna lördag var det bara att köra på i 110 trots huvudvärk. (Maken var tvungen att jobba hela lördagen och söndagen annars brukar vi ju givetvis rodda i allt tillsammans.)

Vaknar upp och inser ganska snabbt att jag glömt att äldsta barnet skulle få hem en kompis på förmiddagen. Så det var bara till att studsa upp. Lagom till när frukosten var uppdukad kom vännen. Efter frukost var det dags att åka iväg med yngsta barnet till idrottshallen. Samtidigt som hemmaarbetande maken hade koll på barnen där hemma. Wroom in till byn där vi vinkar vi till vår vän Wasil som var vid ica. In i omklädningsrummet och fixade till sonen så han var klar.

I väntan på att han skulle bli klar inköptes fika i klubbrummet och väninnan stod utanför med sin minsting. Vi behövde båda två bara få sitta ner en stund och dricka lite kaffe i parken. Den tiden gick löjligt snabbt, men det är alltid så underbart att få träffa E och prata lite.

Yngsta barnet klart i idrotthallen dags för dusch och fix, sen wroom hem för att fixa till en snabb lunch på 20 minuter. Korv med bröd.
Jag: "Gumman, hur varm vill du ha din korv?"
Dottern: "Lagom..... eller helst ganska kall"
Jag: "Underbart snuttan för om tio minuter måste vi sitta i bilen på väg in till idrottshallen"

Wroom till byn igen. Väl i omklädningsrummet öppnar dottern idrottsväskan och utropar. "Oj". Hon hade råkat få med sig lillebrors väska. Jag "Ingen fara. Mamma fixar. In i duschen så länge så kör jag hem och hämtar väskan".

*Ring ring*. Älskling kan du ta dotterns väska och gå ut till vägen så hämtar jag upp den?
Några minuter senare står sonen utmed vägen och sträcker fram hennes väska. Jag tar väskan genom rutan och ropar "Tack, älskar dig! Ses sen."
In till byn med träningskläderna till dottern. Vinka till Wasil för sjuttioelfte gången som nu börjar skratta när han ser min bil. Dottern hinner in bara någon minut innan de börjar. Vilken tur att vi alltid försöker vara på plats 20 minuter innan så barnen slipper stressa. (Personligen känns det skönare att barnen slipper stressa än att vi vuxna slipper stressa.)

Kör lugnt till ica för att prata med Wasil och köpa saft, salt och en frukt som jag känner att jag måste pausa med. En liten promenad i esplanadparken för att se de vackra gula krokusarna som börjar titta fram. De är så fina. Våren är här.

Slut på pausen! Wroom tillbaka till idrottshallen. Fix och don för att direkt där efter skulle dottern gå på barnkalas.
Wroom hem igen för att rensa undan lite i trädgården och en snabb kopp kaffe.
Wroom tillbaka för att hämta på kalaset.
Wroom hem och räfsa upp smågrenar från björkarna och källsortera lite av trädgårdsbrölet.
(Stackars lille bil med alla dessa start och stopp på så kort tid.)

Idag söndag ska jag bara sitta i trädgården och dricka kaffe och njuta.... *haha* troligen inte men förhoppningsvis blir det lite lugnare.