tisdag 4 juli 2017

Fläder- och vitchokladpannacotta med smultrontopping

Jag älskar fläder och jag älskar smultron, och barnen älskar choklad. Detta är ett recept som hela familjen tyckte om.

Fläder- och vitchoklad pannacotta med smultrontopping
(Originalreceptet kommer från Ängavallen. Jag har modifierat det efter mitt tycke.)

fläder, pannacotta, vit choklad, sösdala
2,5 dl vispgrädde
5-6 msk koncentrerad flädersaft
1 msk strösocker
2 blad gelatin
30 gram hackad vit choklad
Smultron

* Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
* Sjud upp grädden, flädersaften och sockret. Dra av från värmen.
* Lägg i den hackade chokladen. Rör tills den smält.
* Lägg i gelatinbladen, blanda väl.
* Häll upp i 4 serveringsskålar eller glas. Låt stelna i kylen. Gärna 2 timmar.
* Garnera med massvis av smultron. (Jag valde att mosa en handfull smultron, tillsatte 2-3 msk vatten och lät det koka till mos. Smultronmoset skedade jag sedan försiktigt upp över pannacottan.)

 
 
(Haha vad många stavfel det lyckades bli i originalrubriken. Pannacotta blev panacotta, smultrontopping blev smutrontopping :-) Det märks att jag nästan har dyslexi, speciellt när jag är trött.)