tisdag 11 juli 2017

Sista ängblommorna finns utmed vägkanten

Den biologiska mångfalden är viktig för våra små och stora djur, och jag tror att den även gynnar våra sinnen och mental hälsa. Våra intryck av vackra färger och olika utformningar på blommorna, blommornas härliga dofter, och alla de underbara fjärilarna, humlor och smådjuren som dras till växterna. 
 
Att gå utmed vägarna här på landsbygden är fantastisk. Långa grässtrån som av daggen böjer sig in mot vägen. Så vackert.

Ängsblommorna verkar mest växa utmed vägkanterna. Vägkanterna har mager jord och man slår det 1-2 gånger om året, vilket är gynnsamt för blommorna. Enligt växteko.nu kan det finnas 40-50 olika arter av blommor och gräs på en kvadratmeter.

Nu under semestern har vi gett oss ut och dokumenterat några av de växter som växer bara några få meter vägkant. Där finns verkligen många olika sorter. Sonen lånade hem boken "Vår flora i färg" (ISBN 91-20-04537-9), över sommaren. Boken verkar vara inköpt till Hässleholms bibliotek 1985, men vilken otroligt bra och informativ bok. Det är jätte intressant att försöka leta reda på vad blommorna verkligen heter. Min kunskap om blommor är inte enorm så det var faktiskt lite trotts att boken var välgjord.
 





















 










 -------------
Idag 2017-07-11 kom en traktor och klippte kanterna. Jag tänkte att korna säkert skulle uppskatta att mumsa i sig detta goda och började därför räfsa in gräset till hagen, och det gjorde det. Några som inte uppskattade att jag gick där och krattade var vildbina som hade gjort ett bo i marken. Tjong så brände det till så hiskeligt i vaden. Aj aj aj. Men hade någon räfsat runt med mitt hus hade jag också blivit arg. :-)